• « | Home | »

    Hvordan du bekæmper dine negative tanker og følelser?

    Af Janno d.05/11/2009

    Det følgende er en kommentar, og mit svar på min artikel om hvad andre tænker om dig.

    Hej.
    Jeg er en pige på 18år som går i 3.g på Gym.
    Jeg har de sidste to vintre haft vinterdepression, stress og en senere psykisk reaktion på kræft. Har for 2 år siden fået fjernet en knude der var kræft i, men har ikke reageret så voldsomt på det før nu da jeg startede i gym. Mine forældre var selv voldsomt psykisk påvirket af det, hvilket nok har medført at jeg har været den der har holdt humøret højt og først reagerede psykisk, da jeg ligesom kunne få lov til det.
    Men efter jeg er startet i gym har jeg virkelig haft det dårligt med mig selv. Hvis jeg f.eks. har været til gym fest om fredagen og jeg måske lige havde fået lidt for meget indenbords, så kan jeg blive så dårlig over mig selv at jeg er så sindsygt bange for at komme i skolen igen – hvad mon folk tænker om mig? Jeg kan endda finde på at blive væk fra skole om mandagen. Det er virkelig noget der kører på min psyke. Jeg kan ikke lade være. Det er stort set ligemeget hvor og hvornår. Jeg føler mig altid dårligt tilpas i andre menneskers selskab (bortset fra mine tætteste venner og familie). Har som sagt haft det sådan lige siden jeg startede og jeg tror det har været med til at frembringe mine vinterdepressioner. Synes det er hårdt for jeg kan mærke det er på vej igen. Jeg har virkelig også svært ved at præstere noget godt når jeg skal fremlægge for store grupper mennesker – en hel klasse, eller bare til eksamen eller i timerne. Er bange for at sige noget forkert. Jeg har gået til psykolog sidste år, men fik faktisk slet ikke snakket om de ting som virkelig generede mig og som jeg havde brug for at komme ud med, igen, jeg turde ikke for jeg var bange for at det var for dumt. Jeg har svært ved øjenkontakt med folk der ikke er nogle af mine tætte venner – hvad nu hvis de opdager nogle fejl ved mig når jeg bliver kigget i øjnene. Øjnene siger ret meget om en.
    Jeg har lidt en teori om at min usikkerhed også kunne have noget at gøre med alle de hospitalsbesøg og sygdom osv. Jeg har meget svært ved fokus på mig i større forsamlinger. Det kan jeg bare ikke. Det kan igen f.eks. være i klassen hvor jeg bl.a. rimelig ofte er blevet kaldt ned til studievejlederen pga fravær og alle kigger på mig. Min studievejleder har foreslået at jeg fik en mentor på skolen, men ved ikke rigtig om det hjælper på nogen måde..
    Jeg tænker lidt på om du har nogen anelse om hvad man kan gøre ved det? Ved godt det er en længere smøre, men da jeg fandt din artikel fik jeg ligesom lidt et håb om råd. Det er også okay hvis det er for langt til at svare på.. Jeg krydser fingre.
    Hilsen Emilie

    ————————————————

    Hej Emilie

    Jeg tror umiddelbart at dine forældres reaktion har været udløseren af din angst, sådan at forstå at deres voldsomme reaktion har påvirket din underbevidsthed til at opleve noget du i din ungdoms naivitet ikke tænkte voldsomt over, men deres frygt er blevet overført til dig.

    Frygten er selvfølgelig din, men jeg er af den overbevisning at når man er ung tager man ikke tingene så tungt. Og det fortæller din kommentar jo også. Det at du i en alder af kun 16 år har skullet være den voksne og trøste dine forældre eller hvad du nu vil kalde det er et stort ansvar og en kæmpe belastning i den alder.

    Du har som udgangspunkt sikkert ikke oplevet situationen som specielt alvorlig da knuden jo blev fjernet, og så var det jo det. Men din families reaktion har helt sikkert betydet at du begyndte at opfatte dig selv som ”i stykker” eller ikke helt som de andre.
    Jeg vil gerne understrege at din familie har været oprigtigt urolige for din fremtid, og de har absolut ikke gjort noget forkert, eller søgt at skade din psyke med vilje. Nu er det bare sådan at når man er ung har man ikke så mange referencer til livet, og det man oplever via sine nærmeste påvirker en ret meget enten i positiv eller negativ retning.

    Man kan gøre flere ting, og du kunne sikkert få glæde af nogle sessioner hos en god hypnotisør, men der er faktisk også ting du selv kan gøre.
    Dit sind er sådan indrettet at det du fortæller det med dine handlinger og tanker bliver din virkelighed. Du kan selv teste det ved at gå en tur på gaden med let bøjet hoved og triste tanker, alt imens du bemærker hvordan du har det og hvordan dine omgivelser reagerer.

    En anden dag hvor du har det nogenlunde skulle du prøve at gå den samme tur, men denne gang vælge bevidst at gå med hovedet hævet, smile til dem du møder, og hilse med en glad stemmeføring.

    Det er ikke altid lige nemt i din situation, men uanset hvordan du har det, kan du altid lade som om du har det dejligt og er glad, det virker faktisk både på dig selv og dine omgivelser.
    Det er rolle du spiller, men den vil påvirke dig dybt nede, og mere jo oftere du gør det. Det er den samme teknik de store skuespillere benytter, de lever sig fuldkommen ind i deres rolle, og de er den person de spiller så længe det kræves. Derfor oplever man også ofte identitetskriser og alkoholikere iblandt dem, da de til sidst ikke rigtigt ved hvem de selv er hvis de ikke er omhyggelige.

    Psyken virker på den måde at når man gør noget ofte nok, bliver det en ubevidst vane. Det er den negative side af den egenskab du oplever p.t. og det bliver kun værre hvis du ikke gør noget ved det.
    Men hvis du gåtager glæden og det positive så ofte du er i stand til det, vil du påvirke dig selv i den modsatte retning, og langsomt få det lidt bedre.
    Dette er dog ikke den endelige kur, men det hjælper på humøret og selvtilliden at fortælle sig selv at man har det allerede. I starten vil du sikkert føle dig lidt dum, og synes at du er falsk fordi du ikke i virkeligheden har det godt. Men jeg vil godt love dig at bliver du ved så hjælper det også.

    Jeg synes du skulle prøve at tage en snak med skolepsykologen, som de jo har på de fleste gymnasier, eller den psykolog du gik hos tidligere, for det er lettere at hjælpe dig, jo hurtigere du kommer i gang. Alle vaner bliver stærkere jo oftere man gentager dem, og dine negative tanker og følelser er lidt derhenad.

    Emner: Hypnose/SelvHypnose | No Comments »

    Kommentarer