• « | Home | »

    Positiv stress, ja det findes, men…

    Af Janno d.07/12/2010

    Man kan godt skelne mellem positiv stress, negativ stress og posttraumatisk stress, i og med, at den/de følelser man oplever i forbindelse med stress enten kan være positiv eller negativ. Men det er til gengæld ikke rigtigt, når folk siger, at positiv stress ikke er skadeligt.

    Hvis man over en længere periode udsættes for positiv stress kan man blive alvorligt syg. Lige som ved negativ stress fyldes kroppen med en masse stresshormoner og stress symptomer, når man udsættes for positiv stress. Kroppen kan altså ikke holde til positiv stress, hvis det fortsætter over en længere periode.

    Datidens positiv stress

    Dengang vi levede som jægere og boede i jordhuler var positiv stress vigtigt og en måde at overleve på. Når datidens mennesker skulle jage for at overleve satte stressen ind, adrenalinen pumpede ud i kroppen, musklerne blev spændte, stresshormonerne fyldte kroppen og man var klar til enten at flygte eller kæmpe, alt efter, hvilken situation man stod i. Stress var altså en overlevelsesfaktor, hvis ikke vi havde været bygget til at stresse, havde generationen ikke overlevet.

    Nutidens positive stress

    Positiv stress er okay så længe, at det kun står på i et øjeblik – Det øjeblik, hvor det handler om kamp og/eller nydelse. Positiv stress er okay så længe, at du bagefter kan slappe fuldstændigt af, både fysisk og psykisk.
    Men desværre er det ikke altid sådan det hænger sammen i vores fortravlede hverdag.

    Hvis du konstant er udsat for positiv stress opstår problemerne og faren for at blive alvorlig syg – Din krop er nemlig ikke bygget til at holde til denne konstante stress, fordi den dermed er i konstant alarmberedskab. Der bliver hele tiden frigivet en masse stresshormoner i din krop, som med tiden nedslider og ødelægger dig og din krop.

    Fra positiv stress til arbejdsrelateret stress

    Positiv stress starter meget tit på arbejdspladsen. Du bliver stillet en masse opgaver og tiden er knap, men du har forventninger til dig selv og andre har forventninger til, at du får gjort arbejdet godt. Forventninger, som du ønsker at leve op til. Du knokler for at få arbejdet gjort, selvfølgelig skal det være til UG. Du arbejder på jobbet, derhjemme, ved spisebordet, i bilen og i sengen, men du trives med det. Indtil videre i hvert fald. Men pludselig har du over en længere periode udsat dig, din psyke og din krop for et ualmindeligt stort pres. Du bukker under for dit forhøjet stressniveau –

    Arbejdsrelateret stress er nu en del af dig. Det påvirker dig, dit sind, dit liv og dine nærmeste.
    Hvad skal du gøre, hvis stressen har taget styringen? Noget skal du i hvert fald gøre, ellers kan konsekvenserne være mange og alvorlige. Søg hjælp og rådgivning hos din egen læge, eller kontakt en praktiserende psykolog.

    Har du tendens til at udvikle positiv stress, så vær opmærksom på dig selv, dit humør og din krop. Sørger du for at lytte til din krop, har du også større chancer for at forebygge stressrelaterede sygdomme!

    Emner: Personlig Udvikling | No Comments »

    Kommentarer