• « | Home | »

    Rygestop Dag For Dag

    Af Janno d.25/11/2009

    Et rygestopforløb set dag for dag med de forandringer du kan forvente.

    Når man planlægger sit rygestop starter forberedelserne allerede længe før den egentlige stop dato, eller det burde det i hvert fald gøre. Grunden til at du bør forberede dit rygestop er den vigtigste faktor for succes med rygestoppet, nemlig motivation.

    Hvis du ikke er tilstrækkeligt motiveret skal der kun små forhindringer til at vælte hele læsset, og så er dine dag for dag forberedelser spildte. Så mindst en måned før dit planlagte stop skal du fastsætte en bestemt dato, og hver dag flere gange om dagen bekræfte overfor dig selv at dit rygestop dag for dag påbegyndes der, og præcist der.

    Se dig selv fra den dag ændre vaner, og begynde at opleve fordelene for dit indre blik. Skriv datoen ned, måske med en seddel på spejlet i badeværelset, en på køleskabet, og fortæl gerne dine venner og kollegaer at den dag stopper du med at ryge.

    Og lad os så se på dit rygestop dag for dag:

    Dag 1:
    Det kan være både den letteste og den sværeste dag i forbindelse med rygestop. De fleste oplever det næsten uvirkeligt at de pludselig ikke sidder med en smøg i hånden i hvert ledigt øjeblik. Din opgave er at bemærke at du kan klare det, og glæde dig over at du er begyndt på en ny sundere epoke af dit liv.

    Dag 2:
    På denne 2. dag i dit rygestop vil du sikkert opleve at du føler dig rastløs, og at du mangler noget. En stor del af dine tanker vil let kunne være berørt af din mangel på nikotin, og du kan lettere end normalt blive irriteret over småting.
    Det er afgiftningssymptomer du oplever og der er ikke nogen som helst grund til andet end at anerkende, at det er et skridt på din vej til succes med dit rygestop. Dag for dag vil det blive lettere og de fordele et rygestop giver vil du langsomt begynde at få større glæde af.

    Dag 3:
    De fleste oplever at smagssansen igen begynder at indfinde sig, eller rettere at den bliver mere normal som den var før du begyndte som ryger. Du vil sandsynligvis kunne glæde dig over at du kan dufte flere ting end før dit rygestop, men du vil sikkert også opleve at de fysiske abstinenser begynder at blive kraftigere. Dette skyldes at din krop efter lang tid med daglig nikotintilførsel har vænnet sig til at nikotin i blodet er kroppens normaltilstand, hvilket jo bestemt ikke er korrekt, og havde det været lige så svært at gå den anden vej, var du sikkert aldrig blevet ryger. Men desværre er afgiftningen værre end tilgiftningen.

    Rygestop dag for dag – resten af den første uges tid.
    Forstoppelse, rastløshed og sjovt nok måske endnu kraftigere hoste er alle sammen tegn på at din krop reagerer på den nye situation, og din psyke vil også begynde at tilpasse sig den nye situation således at du vil få perioder hvor du slet ikke tænker på at ryge.

    Det vil i det hele taget i disse dage være der rygningen slipper sit tag i dig, dog skal du vide at der kan gå rigtigt lang tid, hvis du nogensinde vil opleve at du er helt fri, men så længe du ikke starter igen er det faktisk ikke så slemt.

    Rygestop dag for dag – uge 2:
    Det kan være svært at sætte en direkte dag for dag gennemgang på det kommende forløb, og derfor har jeg valgt at sammenskrive de forandringer og oplevelser du kan forvente sådan ca. i løbet af denne 2. uge af dit rygestop.

    På det her tidspunkt vil du begynde at kunne lugte hvor grimt man egentlig lugter som ryger, og for mange vil det være en opvågning af de helt store. Det tror jeg dog personligt hænger lige så meget sammen med at man grundet sin forbedrede lugtesans oplever det ekstra stærkt.

    Din stemme vil også her begynde at få gavn af de forbedrede forhold i din hals som ikke læneger forpestes af daglig røg.
    Dine tænder vil blive en anelse pænere da de ikke dagligt ryges til, og din morgenhoste skulle gerne i denne periode forsvinde helt, ellers sker det i løbet af de næste dage/uger.

    Dit blodomløb er forbedret, og det vil kunne ses på din huds glød. Samtidig vil du nu være mere modstandsdygtig overfor små infektioner og små-forkølelser.

    I slutningen af denne anden uge er du ude over eventuelle fysiske abstinenser, og de fleste oplever optimisme og mere energi i det daglige.

    Advarsel: Her bliver mange overmodige og tror at de kan styre bare lige at ryge en lille smule, men vid med 1000 % sikkerhed at det vil gå galt, uanset hvor dygtig og hvor meget kontrol du selv mener at have… (Og ja, der skal stå et tusind %, for lige at vise hvor sikker jeg er her)

    Rygestop dag for dag – de følgende uger og måneder:
    Alle de fordele og forandringer jeg har beskrevet vil blive stærkere og mere markante i den kommende tid, og så længe du husker at du som en alkoholiker der ikke kan drikke bare en enkelt genstand, kan du heller ikke ryge bare en enkelt læille smøg, uden at du kommer i overhængende fare for at falde i, og igen blive ryger, så hver gang du overvejer bare lige et lille hygge hvæs, eller en cigaret til en fest, så mind dig selv om hvorfor du valgte rygestop.
    Hvis du har syntes om denne oversigt, kan jeg anbefale endnu en rygestop dag for dag side her.

    Med tiden bliver det lettere og lettere at sige nej til rygning, men husk mine advarsler, kun en ikke ryger kan være fest ryger, en tidligere ryger falder i over 99 % af alle tilfælde tilbage til rygningen før eller siden hvis de prøver.

    Sidst vil jeg blot gøre opmærksom på at en rygestop hypnose vil kunne opleves en del lettere end dette, men alle fordelene er de samme.

    Emner: Hypnose/SelvHypnose, Rygestop artikler, Sundhed | 2 Comments »

    Kommentarer

    2 kommentarer til “Rygestop Dag For Dag”

    1. Steffen Zacher Says:
      juni 15th, 2010 at 11:17 am

      Hej Janno. Jeg vil give dig ganske ret i din “dag-for-dag” beskrivelse, MEN skrækkampagner og hvad kroppen udsættes for, det hjælper ikke. Der er lavet talrige undersøgelse i USA omkring dette og tobaksfirmaerne klapper i deres hænder af fryd. Resultatet af skrækkampagnerne er nemlig at rygerne bliver bange og ryger ENDNU MERE. Læs f.eks Allen Carr’s bog “Endelig ikke-ryger”. Den er tankevækkende kan jeg roligt sige. Jeg har læst den to gange. Han ved hvad han snakker om, for han gik fra 100 smøger om dagen til 0!! Hans program EASYWAY, har fået mere end 95% rygere til at stoppe, ved at erkende nogle ting om deres liv og tobakstrangen.
      Mvh
      Steffen

    2. Janno Says:
      juni 15th, 2010 at 2:17 pm

      Hej Steffen
      Tak for din kommentar, jeg forstår dog ikke dit MEN?
      Normalt når folk har et “men” i en dialog, er det fordi de ikke er helt enige, og hvis jeg advokerer for at de kampagner er gode, er det bestemt en fejl, jeg er absolut ikke enig, tværtimod er jeg 100% enig i alt det du skriver om det. Bortset fra at jeg ikke ved om det sælger flere smøger, men jeg ved at det mentalt har en indflydelse hvordan du præsenterer ting, og det at skrive på en cigaret pakke at “rygning dræber” som de først gjorde herhjemme er ekstremt dumt, da de programmerer folk til netop det.
      Heldigvis blev det forholdsvis hurtigt rettet til “rygning kan dræbe” som har en helt anden underliggende energi.

      Jeg kan også kun anbefale bogen endelig ikke ryger, for det er en rigtigt godt udtænkt fremgangsmåde hvis du vil holde op med at ryge.